С електромобил за 6 лв. от София до Варна

С електромобил за 6 лв. от София до Варна

В столицата се подготвя покупка на 20 електробуса

В България вече има около 80 зарядни станции за електрически превозни средства, както и около 2000 – 2500 електрически превозни средства. В това число влизат скутери, велосипеди, автобуси, лекотоварни електромобили, електрокари, голф колички и други, обяви пред „Труд“ Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). Според него собствениците на електромобили са над 500, като 50 от тях притежават модели на американската марка Tesla, за които се чака около 6 месеца.

В София вече се движат два електрически автобуса. Единият може да бъде използван по линията 84, чийто маршрут е между аерогарата и Орлов мост. Това транспортно средство е произведено в края на миналата година и е изцяло тестово. Зарежда се в продължение на 5-8 часа за пробег от около 300 км. В средата на 2018 г. вероятно Столична община ще закупи 20 електробуса, като вече е подготвена документацията за провеждане на обществена поръчка.

Още една община в България притежава подобно превозно средство и това е Бургас. Цената на един автобус, според Илия Левков, е между 400 и 450 хиляди евро, но екологичната полза от чист градски транспорт е безспорна.

Ако живеете в София, Пловдив, Стара Загора или Русе и притежавате електромобил, можете да се възползвате от безплатно паркиране в града. За столицата е необходимо е да се снабдите със съответния стикер от “Център за градска мобилност” с подаване на заявление по образец. Стикерът се издава за една година и трябва да бъде залепен в долния десен ъгъл на предното стъкло на електромобила, така че да бъде видим за проверяващите.

Собствениците на електрически коли ползват и определени данъчни облекчения, като освобождаване от плащане на годишния местен данък. Със същата привилегия се ползват и електрическите мотоциклети и мотопеди. Важно е да се знае, че под електрически автомобил законът има предвид коли, чийто двигател е с изцяло електрическо захранване и нямат мотор с вътрешно горене. Хибридите, които разполагат и с електрически двигател и двигател с вътрешно горене, няма да бъда освободен от данък и не ползва безплатно паркиране. От индустриален клъстер „Електромобили” настояват и за безплатни винетки, но на този етап въпросът остава нерешен. Според мнозина тези мерки са недостатъчни, за да доведат до масово навлизане на електромобилите.

Колите на ток изминават дистанциите много икономично по цената на зарежданата електроенергия, но самите електромобили са скъпи. Според Иван Левков, само 6 лева ще изхарчим да отидем до морето по маршрута София – Варна с електромобил,но той трябва да може да измине дистанцията с едно зареждане или да се спира за заряд. По думите му, разходът за ток на всеки собственик на електрическо возило на месец е около 10 лева. Предимства на електромобилите са липсата на масла, филтри и течности за смяна. Сред недостатъците са високата цена, ограниченият брой квалифицирани сервизи, слабо развитата мрежа от зарядни станции и най-вече пробегът.

 

Производителите си мерят пробега - за няколко километра повече

0203.inddМоят е по-голям, пъчат се производителите на електрически автомобили, визирайки пробега с едно зареждане на батериите. Това е слабото място на колите на ток, тъй като батериите все още не могат да осигурят изминаване на дистанция колкото с пълен резервоар с гориво. И докато първите електромобили едва преодоляваха стотина километра при кротко каране и без включени големи консуматори на енергия като климатик и фарове, последните модели вече се доближават до автомобилите с конвенционално задвижване. Собствениците на електрически коли от последно поколение не бива да се страхуват, че ще останат без ток по средата на пътя, но все пак трябва да следят нивото на заряд на батериите.

Както при двигателите с вътрешно горене, и при електрическите мотори консумацията зависи много от стила на шофиране. Хората с тежък крак върху газта ще изразходват по-бързо и горивото в резервоара, и енергията в батериите. В реални условия електрическите коли могат да имат по-къс пробег от посочения в заводските данни, който често е трудно постижим. Повечето електромобили обаче напълно задоволяват всекидневните нужни на водачите, които пътуват по 50-60 км. Проблемът идва с дългите дистанции, които трябва да се планират внимателно и да се набележат евентуални спирки за зареждане.

 

Държавна политика

Индия и Китай въвеждат електрическия транспорт

В Европа най-напред на Норвегия и Холандия

0203.inddДоналд Тръмп спази предизборното си обещание и извади САЩ от Парижкото споразумение за климата. Заради евтиния бензин повечето потребители в Щатите не обръщат внимание на високия разход на гориво и изхвърляните вредни вещества. Затова в държавата с най-голям автопазар се карат огромни модели с лакоми двигатели. Хората се шегуват, че дори косачките им за трева са с шестцилиндрови мотори минимум.

По същото време, когато САЩ излезе от споразумението на климата, правителството на Индия одобри план - до 2030 г. всички нови автомобили за продажба в страната трябва да бъдат с електрически двигатели. А това е държавата с може би най-голям потенциал за развитие на автомобилния пазар. Спирането на колите с двигатели с вътрешно горене ще спести на Индия около 60 млрд. долара годишно от внос на петрол и ще намали замърсяването, защото милион души годишно умират вследствие на лошия въздух.

По същата причина и в Китай налагат централизирано електромобилите. До 2025 г. във страната с втория по мащаби автопазар в света поне 20% от колите трябва да бъдат с алтернативно задвижване. В Европа само в Норвегия и Холандия е дискутирана на правителствено ниво идеята за налагане на забрана за конвенционални автомобили на дизел и бензин. В Германия и Франция се обсъжда на регионално ниво ограничения за големите градове на стари автомобили с повече вредни емисии.

 

Илън Мъск, шеф на Tesla: И воланът ще изчезне след 20 г.

Tesla Unveils New Battery SystemЕдин от главните визионери на електрическите автомобили Илън Мъск е категоричен, че бъдещето им принадлежи. Канадско-американският изобретател и предприемач е големият акционер и основният двигател на компанията за производство на електромобили Tesla, която направи устремен пробив на пазара.

„След 20 години всички коли ще бъдат електрически и автономни – убеден е Илън Мъск. – Автомобилите няма да имат двигател с вътрешно горене, нито волан. Това ще бъде огромна, но неизбежна революция в съзнанието на хората. В един момент днешните коли ще престанат да бъдат превозно средство за хората по същия начин, по който конете са престанали да служат за транспорт. Който мисли прозорливо, отсега се подготвя за бъдещето. В Китай например са много по-напред от САЩ в политиката за опазване на околната среда и поощряване на електромобилите. Сигурно ще построим една гигафабрика на Tesla там. Нашата фирма първа пусна зрелищна, бърза и мощна спортна електрическа кола като Model S. Хората искат това. Трябваше да създадем нещо толкова драматично, за да им променим мисленето. След това им дадохме електрически SUV като Model X, а сега пускаме компактен достъпен спортен електромобил като Model 3.“

 

Дитер Цече, шеф на Daimler: Колите на ток няма да се наложат лесно

02-4Дитер Цече, шефът на управляващия борд на германския гигант Daimler (Mercedes, Smart, Setra и др.), не очаква бързо налагане на електрическите коли.

„Производителите отбелязват сериозен напредък в превръщането на електромобилите в по-практични и пригодни за всекидневна употреба. На първо място е проблемът с ограничения пробег с едно зареждане на батериите. Клиентите искат да изминават минимум 400-500 км в реални условия. Батериите създават трудности не само с недостатъчния си капацитет, но и с високото тегло, скъпата цена и бавното зареждане. Дори на специални станции към момента не можем да си представим по-бърз заряд от минимум 20 минути. Докато конвенционална кола се зарежда на бензиностанцията за няколко минути. Разбира се, ние развиваме нови технологии, търсим начини да намалим разходите.“

По думите на Цече, в Daimler имат реалистични очаквания през 2025 г. всяка пета новопроизведена кола от концерна да бъде с електрическо задвижване. Чак тогава електромобилите могат действително да станат по-сериозни конкуренти на конвенционалните коли.